Pirattaxierne jordet!

Eller er det os der bliver jordet - igen? 

 

Storkøbenhavns Taxinævn har vedtaget, at taxierne i det Storkøbenhavnske område allernådigst får lov til at tage 40 (50) kr. i starttakst fredag og lørdag nat (takst 3). Dette svarer nogenlunde til den starttakst som Roskilde Taxa tager døgnet rundt 7 dage om ugen. Dvs. at Roskilde Taxa tager ca. den samme starttakst mandag formiddag, som vi nu allernådigst får lov til at tage fredag og lørdag nat!

Storkøbenhavns Taxinævn forventer, at deres nye tiltag med stærkt forhøjede takster fredag og lørdag nat (takst 3), vil få i hundredvis af ellers stillestående vogne til at komme på gaden. Og ”geniet” fra Taxamotor, Henrik Nielsen, skriver, at vi nu har 7 måneder til at leve op til nævnets tillid!

Hvilken tillid, om vi må spørge?

Udviser man os tillid, ved at give os lov til at tage den samme starttakst fredag lørdag nat, som anses for normal i de fleste store provinsbyer i dagtimerne?

Vognmændene i Roskilde Taxa er formodentlig ved at ”flække” af grin: at tænke sig; inde i hovedstaden er vognmændene så dumme, at de investerer ½ million kroner i en ny hyrevogn, og så ansætter man en chauffør som starter dagen med en starttakst på 19 kr.! Den går ikke uden for Jørgen Kjærs jurisdiktion.

Forventer Storkøbenhavns Taxinævn og ”geniet” fra Taxamotor virkelig, at en takstforhøjelse på ca. 20 kr. pr. tur, vil få chauffører og vognmænd i hobetal til at komme på gaden fredag lørdag nat? Når chaufføren har delt de 20 kr. med vognmanden og med skattevæsenet, så bliver der mindre end 5 kr. tilovers til ham selv. Og 5 kr. ekstra pr. tur, det vil næppe lokke mange ekstra vogne på gaden.

Pirattaxierne tager 100 kr. i starttakst! Og de ryger lige ned i ”Den Franske”.

Så 100 kr. i starttakst er åbenbart det markedet kan bære fredag lørdag nat!

Må vi have lov til at referere fra kontaktudvalgsmødet onsdag d. 14. marts 2007, i referatet nederst på side 3 står at læse:

”John Lindbom foreslog overvejet, at mindsteprisen for en tur kunne være 100 kr., og at taxametret derefter skulle køre efter normaltakst efter de 100 kr.”

Vi kan ikke lide at sige det, men også blind høne kan finde et guldkorn.

På samme side længere nede, kan man læse, at også Bo Weye Hansen fra Chaufførernes Fagforening mente, at den foreslåede forhøjelse af taksterne ikke ville have nogen effekt. Han mente også, at der skulle et højere startgebyr til.

Vi i KAT mener, ligesom John Lindbom og Bo Weye Hansen, at et startgebyr på 100 kr. fredag lørdag nat er, hvad markedet kan bære – og derfor bør starttaksten sættes op i nærheden af dette beløb, hvis det skal have nogen effekt, både på antallet af vogne på gaden samt på chaufførernes kørselsmønster.

Men måske ønsker nævnet netop at det skal gå galt, for så kan man sige at det ikke nytter noget at sætte taksterne op, for det har man prøvet og det hjalp ikke! Og så kan nævnet blive ved med at holde taksterne nede og hele erhvervet nede i lortet.

Nævnet har altid været erhvervets største fjende og er det stadig!

Derfor skal nævnet nedlægges og man skal lade branchen selv sætte taksterne, evt. i et branchenævn hvor vi og andre (forbrugerrådet og lign.) brancherelaterede organisationer er repræsenteret.